Schriftelijke vragen realisatie nieuwe N69 en de bereidheid tot een vrachtwagenverbod

Schriftelijke vragen van Statenlid René Kuijken over de realisatie van de nieuwe N69 en de bereidheid tot een vrachtwagenverbod.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over de N69.

Geacht college, 

Op 26 januari jl. deed de Raad van State (RvS) een tussenuitspraak op een beroep 

aangetekend door o.a. de Brabantse Milieufederatie (BMF) en verschillende comités van omwonenden met betrekking tot de aanleg van de nieuwe N69.

Belangrijkste signaal van de RvS uit de tussenspraak was dat de provincie wat meer haast zou kunnen maken met het concreet maken van de natuurcompensatie en dat het onteigenen van de benodigde grond daartoe een goed middel zou kunnen zijn.

Het CDA deelt de opvatting van de provincie dat we zeer terughoudend dienen te zijn met het onteigenen van gronden benodigd voor de aanleg van de N69. Tegelijkertijd constateert het CDA dat de realisatie van de nieuwe N69 vertraging oploopt door de weinig concrete plannen ter natuurcompensatie. Deze vertraging heeft tot gevolg dat de omwonenden van de Eindhovense weg in Valkenswaard nog langer te maken zullen hebben met ernstige overlast door zwaar doorgaand vrachtverkeer. 

Naar aanleiding van deze situatie heeft de fractie van het CDA de volgende vragen voor het college van Gedeputeerde Staten:

  1. Wat gaat u doen om zo snel mogelijk aan het tussenadvies van de Raad van State tegemoet te komen? 
  2. Van hoeveel hectare benodigde grond voor de aanleg van de N69 is er op dit moment geen concreet zicht op minnelijke verwerving?
  3. Welke consequenties heeft een negatieve uitspraak van de Raad van State omtrent het huidige Provinciaal Inpassings Plan (PIP) Nieuwe Verbinding Grenscorridor N69 voor de planning van de realisatie van de nieuwe N69 en wat gaat u tot het uiterste doen om een negatieve uitspraak te voorkomen? 
  4. Kunt u de eventuele aangepaste planning ter realisatie met ons delen?
  5. Bent u van mening dat de start van de realisatie van de nieuwe verbinding i.e. de Westparallel nog in 2017 kan worden opgestart?
  6. Indien het antwoord op vraag 5 ontkennend is, bent u dan bereid om in aanloop naar de realisatie van de nieuwe N69 het zware doorgaande vrachtverkeer te weren van de Europalaan en de Eindhovense weg te Valkenswaard indien de gemeente Heeze-Leende hier ook mee akkoord is? 
  7. Vindt u een omleiding via de zuidelijke randweg (i.e. N396) hiervoor de beste omleidingsroute? 

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

René Kuijken

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.