Schriftelijke vragen over openbaar vervoer Land van Cuijk

Schriftelijke vragen van Statenlid Ankie de Hoon over het openbaar vervoer in het Land van Cuijk.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over openbaar vervoer Land van Cuijk.

Geacht college,

Op 23 februari jl. berichtte o.a. dagblad De Gelderlander dat de elektrificatie van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond met o.a. stations in Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek, opnieuw vertraging heeft opgelopen1. Deze vertraging is het gevolg van stijgende kosten en een financieringstekort dat inmiddels is opgelopen tot 15 miljoen euro. Naar verwachting zullen de oude, milieuonvriendelijke dieseltreinen nu pas in 2022 i.p.v. 2020 worden vervangen door schonere elektrische exemplaren. Dit helpt onze duurzaamheidambitie niet.

Ondertussen slibben de wegen tussen Noord-Limburg en Gelderland, door het Land van Cuijk, steeds verder dicht. Willen we meer mensen verleiden de auto te laten staan en te kiezen voor trein of bus, dan zullen we ervoor moeten zorgen dat ons openbaar vervoer betrouwbaar en up-to-date is. Dat betekent wat het CDA betreft niet alleen een snelle elektrificatie van de Maaslijn in combinatie met diverse andere spooraanpassingen (zoals de aanleg van zgn. ‘passeersporen’, verruiming van spoorbogen en aanpassing van overwegen) en het opknappen van stations, maar bijvoorbeeld ook de aanleg van busbanen die de reistijd per bus, van Noord-Limburg via het Land van Cuijk naar Gelderland v.v., verkorten2.

Het verbeteren van de Maaslijn is een gezamenlijk project van de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland én spoorbeheerder ProRail. De busverbindingen tussen Limburg en het (Brabantse) Land van Cuijk (t.w. buslijn 82, 84 en 85) en tussen Gelderland, via het Land van Cuijk, naar Limburg v.v. (t.w. buslijn 83) vallen onder de concessie Limburg, waaronder al het openbaar vervoer in de provincie Limburg valt (uitgezonderd de intercitytreinen van de NS). Hoewel deze buslijnen door de provincie Noord-Brabant lopen, is de provincie Noord-Brabant dus niet de concessieverlener. Met andere woorden: deze buslijnen zijn niet de verantwoordelijkheid van de provincie Noord-Brabant, maar de verantwoordelijkheid van de provincie Limburg (waaraan de provincie Noord-Brabant de concessie heeft uitbesteed).        

Gegeven al deze ontwikkelingen heeft het CDA voor u de volgende vragen:

01. Hoe beoordeelt u de vertraging van de elektrificatie van de Maaslijn?

02. Kunt u ons uitleggen hoe het financieringstekort van inmiddels 15 miljoen euro is ontstaan? Waarom is dit niet aan de ‘voorkant’ afgedekt en wie was/is hiervoor verantwoordelijk?

03. Welke mogelijkheden ziet u als provincie om de stagnerende elektrificatie van de Maaslijn, en andere verwante projecten, vlot te trekken?

Om het openbaar vervoer in en naar het Land van Cuijk te optimaliseren, moeten we verder kijken dan alleen de Maaslijn. Bijvoorbeeld naar de verschillende busverbinding(en) met buurprovincie Limburg.

04. Bent u bereid om met de provincie Limburg, concessiehouder van verschillende buslijnen door het Land van Cuijk, in gesprek te gaan over hoe de busverbinding(en) tussen Noord-Limburg en het Land van Cuijk te verbeteren, zoals door de aanleg van busbanen?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Ankie de Hoon

1 De Gelderlander, Elektrificatie Maaslijn is nog ver weg, 23 februari 2018.

2  Zie ook https://www.1limburg.nl/zorgen-over-ov-vanuit-noorden-provincie-naar-nijmegen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *