Schriftelijke vragen over nieuwe wegen naar duurzame energie

Schriftelijke vragen van Statenleden Roland van Vugt en Ankie de Hoon over nieuwe wegen naar duurzame energie.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over nieuwe wegen naar duurzame energie.

Geacht college,

Op het thema duurzaamheid en energietransitie zit u nog met een aantal lege pagina’s in het bestuursakkoord in uw maag. Onze Statenfractie is nauw betrokken bij het thema verduurzaming van Brabant en heeft een aantal suggesties, die deze pagina’s kunnen helpen vullen. We zullen u die in enkele tranches doen toekomen en zien uit naar uw reactie.

Wat wij tot nog toe vooral zien, is dat de oplossing om tot verduurzaming te komen nog te vaak wordt gezocht in meer van hetzelfde en in massaliteit. Wij doelen dan in het bijzonder op nog meer en steeds hogere windmolens op land en de discussie over zonneweiden in het Brabantse land. De ruimtelijke kwaliteit van Brabant komt hiermee, wat het CDA en vele inwoners betreft, sterk onder druk te staan.
 
Deze ontwikkelingen leiden er tevens toe dat de discussie over duurzaamheid steeds meer polariseert. Veel energie lekt weg vanwege ‘loopgravenoorlogen’ tussen voor- en tegenstanders van methoden die grote impact hebben op het landschap. Dat gaat ons in Brabant niet helpen. De vlucht naar wind op zee als alternatief voelt bij onze fractie een beetje als afkoop van verantwoordelijkheid. Wij denken dat Brabant een eigen rol kan spelen en een slimmere aanpak verdient.

In de afgelopen periode hebben wij in de praktijk kennis gemaakt met een aantal innovatiemogelijkheden. Zo bracht onze fractie een bezoek aan het bedrijf Kameleon Solar in Roosendaal. Dat maakt zonnepanelen in kleur en print die niet, zoals gangbaar is, horizontaal, maar verticaal kunnen worden toegepast (als energieopwekkende gevelbekleding).
Wat een potentieel extra aan beschikbare vierkante meters levert dit op! Hierover binnenkort meer.

Ook zijn wij in gesprek geraakt met BAM Infra. Zij ontwikkelen zonnepanelen in asfalt. Een proefvak is inmiddels in gebruik op de provinciale weg bij Kockengen. Binnenkort gaan zij starten met een proefvak in een vluchtstrook langs een Rijksweg. Wanneer deze techniek breed toepasbaar wordt, kan het Brabantse wegennet op termijn worden ingezet als energiefabriek. Maar ook op parkeerplaatsen, fietspaden en landingsbanen liggen kansen. Onze provincie heeft het grootste aantal kilometers aan provinciale wegen, bovendien wil Brabant zich profileren als fietsprovincie.

Wat is nu zo bijzonder aan bovengenoemde ontwikkelingen? Dat deze technieken kunnen worden aangewend zonder afbreuk of inbreuk te doen op het Brabantse landschap. Ze worden immers geïntegreerd in (infra)structuren die er al zijn. Alleen worden ze slimmer gebruikt. Bovendien wordt daarbij de energie opgewekt op de plekken waar de energie gebruikt wordt.

Beide technieken bewijzen zich inmiddels in de praktijk. De uitdaging ligt vooral in meer toepassing in de praktijk én in opschaling van de productie. Maar ook het bekend maken van de ongekende mogelijkheden die dit type technieken biedt. Onzes inziens vergroot dit het draagvlak voor duurzaamheid. Niet met stapjes, maar met sprongen.

Gelet op het bovenstaande heeft de fractie van het CDA de volgende vragen:

  1. De (provinciale) Weg van de Toekomst N329 in Oss beoogt energieneutraliteit. Wij denken dat de ambitie kan zijn dat wegen en fietspaden energie gaan opleveren. Bent u bereid de mogelijkheden te scheppen om ook in Brabant al met ingang van 2019 gedurende een aantal jaren provinciale infra-/wegvakken in te zetten/aan te bieden als pilotgebied/experimenteerzone?
  2. Inmiddels ligt ook de verbreding van de A27 in het verschiet. De aanbesteding hiervan moet nog plaatsvinden. Ziet u mogelijkheden om er bij het Rijk op aan te dringen verduurzaming en specifiek toepassingen van solartechnieken in asfalt in de uitvraag mee te nemen?

Wij zien het antwoord op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Roland van Vugt en Ankie de Hoon

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *