Schriftelijke vragen over capaciteitsprobleem Brabantliner

Schriftelijke vragen van Statenleden Roland van Vugt en Ankie de Hoon over het capaciteitsprobleem van de Brabantliner.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over capaciteitsprobleem Brabantliner.

Geacht college,

Keer op keer zijn aan het begin van een nieuw studiejaar de Brabantse snelbussen, de zogeheten ‘Brabantliners’, overvol. Het CDA heeft dit capaciteitsprobleem al eerder aangekaart via o.a. de gemeente Werkendam. Steeds wordt direct na onze signalen ingegrepen en worden extra bussen ingezet. Mooi, maar jammer dat het probleem niet structureel wordt opgelost. Extra jammer is dat hierdoor het imago van het openbaar vervoer, waar u veel inzet op pleegt, telkens een deuk oploopt.
 
Ook dit jaar bereiken ons berichten dat reizigers, met name studenten, niet mee kunnen in de bus en moeten wachten op de volgende. Dit doet zich voor bij halte de Tol in Sleeuwijk en de haltes in Nieuwendijk en Hank. En logischerwijs hebben reizigers hier de balen van.

De Brabantliner is een groot succes. Heel veel mensen, in het bijzonder studenten, maken van deze snelle busverbinding gebruik. De Brabantliner moet echter niet aan zijn eigen succes ten onder gaan. Wanneer de vraag toeneemt, moet de vervoerder hier wat het CDA betreft op inspelen en extra bussen inzetten. Oók als dat betekent dat er een lege bus terug moet.

De fractie van het CDA heeft voor u de volgende vragen:

01. Herkent u het terugkerende capaciteitsprobleem van de Brabantliner?
02. Wat is de reden dat dit capaciteitsprobleem zich jaar in jaar uit blijft voordoen?
03. Bent u bereid om met de vervoerder goede afspraken te maken die dit capaciteitsprobleem structureel verhelpen?

Behalve over het capaciteitsprobleem van de Brabantliner hebben wij als CDA ook onze zorgen over de gevolgen van de werkzaamheden aan de Rijksweg A27, waarvan de verbreding in 2022 start, voor de Brabantliner. De omgevingsmanager van Rijkswaterstaat heeft namelijk aangegeven dat, als gevolg van deze werkzaamheden, de snelheid van het verkeer op de A27 omlaag moet. Dit heeft consequenties voor de doorstroming.

Wij nemen aan dat nu al wordt nagedacht over de uitvoering van de werkzaamheden én over de verkeersmaatregelen die moeten worden genomen. Hierbij vragen wij specifiek uw aandacht voor de voorrangspositie van de Brabantliner, die inhoudt dat de Brabantliner bij file gebruik mag maken van de vluchtstrook.

04. Kunt u garanderen dat ook tijdens de werkzaamheden aan de A27 deze vorm van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) intact blijft?
05. Kunt u al een tipje van de sluier oplichten over hoe u dit gaat (laten) organiseren?

Wij zien het antwoord op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Roland van Vugt en Ankie de Hoon

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *