Schriftelijke vragen economische schade a.g.v. files

Schriftelijke vragen van Statenleden Stijn Steenbakkers, Ankie de Hoon en Huseyin Bahar over de economische schade in Brabant a.g.v. files.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over economische schade a.g.v. files.

Geacht college,

Vandaag berichten o.a. de NOS en Omroep Brabant over de economische schade als gevolg van de vele files in ons land. Dit naar aanleiding van de Economische Wegwijzer, een onderzoek van TNO in opdracht van ondernemersverenigingen EVO, Fenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Uit dit onderzoek blijkt dat de omvang van de economische schade voor heel Nederland meer dan een miljard euro bedraagt. Files op wegen in Brabant, zoals de A67 en de A58, dragen daar aan bij.

Het CDA maakt zich al geruime tijd zorgen over de bereikbaarheid van onze provincie en vreest dat de vele files en verkeersknelpunten Brabant banen gaan kosten. Aan iedere dag dat een automobilist of vrachtwagenchauffeur stilstaat hangt immers een duur prijskaartje. Volop reden dus om bij de minister de alarmlichten te laten knipperen.

Het CDA heeft de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

1. Bent u bekend met het onderzoek van TNO, de zgn. Economische Wegwijzer?

2. Onderschrijft u de conclusies uit het onderzoek?

3. Hoe groot is volgens u de economische schade a.g.v. files voor Brabant als geheel?

4. Hoe groot is volgens u de schade a.g.v. files voor ondernemers in Brabant specifiek?

5. Welke sectoren in Brabant lijden volgens u de meeste schade als gevolg van de filedruk?

6. Bent u bereid om proactief met vertegenwoordigers van deze sectoren in gesprek te gaan over de uitkomsten van deze Economische Wegwijzer?

7. Hoe gaat u anticiperen op de economische schade die Brabantse ondernemers, gegeven de ontwikkelingen uit het onderzoek van TNO, voor 2017 en later kunnen verwachten?

8. Bent u het met het CDA eens dat de huidige verkeerssituatie in Brabant niet bevorderlijk is voor het tegengaan van de ‘braindrain’, het terughalen van oude en het aantrekken van nieuwe werkgelegenheid?

De A67 is één van de wegen in Brabant waar de economische schade hoog is: maar liefst 8,4 miljoen euro in 2015. Op de A67 vinden veel ongevallen plaats, waar vaak vrachtwagens bij betrokken zijn.

9. Gaat u n.a.v. het onderzoek van TNO bij de minister van Infrastructuur en Milieu pleiten het besluit over aanpak van de A67 te vervroegen?

10. Indien ja, wat gaat uw inzet zijn?

Behalve de A67 leiden ook de files op de A58 tot grote economische schade. Voor aanpak van deze files heeft de minister geld toegezegd, maar pas na 2020.

11. Wat gaat uw inzet zijn om de gehele A58 aan te pakken tot en met knooppunt De Stok?

12. Wat gaat t.a.v. de A58 specifiek uw inzet zijn op het traject Breda-Tilburg?

13. Bent u bereid dit namens de provincie Noord-Brabant in te brengen bij het overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)?

Andere geldverslindende knelpunten in onze provincie zijn het prehistorische knooppunt Hooipolder én de A2 ter hoogte van ’s-Hertogenbosch. Wie over de slimste snelweg van Rotterdam naar Wenen rijdt, belandt bij ’s-Hertogenbosch nu regelmatig in de fuik.

14. Wat gaat uw inzet zijn t.a.v. knooppunt Hooipolder? Ziet u hier, net als het CDA, de aanleg van een knooppunt type klaverblad als meest wenselijke oplossing?

15. Wat gaat uw inzet zijn t.a.v. de A2 bij ’s-Hertogenbosch?

16. Welke smart mobility oplossingen ziet u nog meer om de economische schade a.g.v. de filedruk in Brabant te verminderen?

17. Bent u bereid namens de provincie Noord-Brabant een vroege, snelle aanpak van de A67, A58, A2 en knooppunt Hooipolder samen met evt. smart mobility oplossingen in te brengen bij het overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Stijn Steenbakkers

Ankie de Hoon

Huseyin Bahar

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.