Campagne-idee: Udens Stemhokje

Idee uit Uden in 2009-2010. Onder de naam ‘kleine zaken maken het verschil’ wilde Eric Jongeneelen en Koen Andringa als jonge CDA’ers en Eric als student bestuurskunde de politiek dichter bij de burger brengen. Hun idee was dat er op lokaal niveau veel te halen was bij de burger als de drempel maar laag genoeg is.

Bij het CDA Uden werd het idee omarmt en zijn ze begonnen met uitwerken: Zij hadden eerst een aantal bijeenkomsten gepland in Uden, waar mensen de vrijheid hadden om te praten over lokale zaken (kleine zaken). De inspraak werd vertaald naar de fractie, die de punten vervolgens in de commissie of zelfs in de raad konden bespreken. Het was niet de bedoeling dat het in de politiek om iedere stoeptegel zou gaan, maar ook bij de kleine zaken was het belangrijk om in ieder geval terug te koppelen aan de burger wat er wel kan en wat niet en waarom.

Het tweede initiatief was het plaatsen van een stemhok op verschillende strategische plaatsen in Uden. In het begin was het een blanco stemhok, omdat Eric van mening was dat politiek drempelvrij moest zijn en niet gelijk geassocieerd moest worden met partijpolitiek. Het stemhokje trok veel aandacht en er waren zelfs geruchten dat Uden met een nieuwe lokale partij zou komen. Uiteindelijk hebben we een persbericht uitgebracht voor de onthulling van het idee achter het stemhokje. Vanaf dat moment is het stemhok (onder toezicht van de pers) gedoopt tot ‘CDA stemhok’. Het stemhokje, te zien op de foto’s, heeft toen tijdens campagnetijd opnieuw op verschillende plaatsen in Uden gestaan en diende als ‘ideeënbus’ voor iedere burger.

Het CDA Uden heeft veel nuttige reacties gekregen (ook een hoop onzin natuurlijk) maar het stemhokje was overal prominent aanwezig. De bijeenkomsten waren minder succesvol. Er kwam bijna niemand opdagen, dus zelfs als je politiek naar de burger brengt is de drempel vaak nog te hoog. We zijn toen gestopt met het initiatief kleine zaken maken het verschil, maar over het stemhokje heeft Eric later nog veel positieve reacties gehad, waaronder op de campagnestartdag in de Brabanthallen op 23 maart jongstleden.

Het stemhokje is van hout en kon gemakkelijk worden vervoerd (zie foto’s). Wat je nodig hebt is iemand die handig is, een auto met aanhanger en een stel gemotiveerde mensen die zorgen voor de verplaatsing van het stemhokje. Er is altijd kans op vernieling natuurlijk, maar door het stemhok  toch prominent te plaatsen geef je ook aan dat je vertrouwen hebt in de burger.
De uiteindelijk uitslag van de verkiezingen was in Uden positief met één zetel winst. Dat is natuurlijk niet te wijten aan dit initiatief, maar het is wel belangrijk voor het idee dat gemeenteraadsverkiezingen gaan over lokale politiek en lokaal spelen ook lokale belangen. Mensen willen herkenbaarheid en met het stemhok werden mensen alvast klaargestoomd om na te denken over wat ze lokaal nou belangrijk vinden in de politiek. De rest doet het CDA!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *