Schriftelijke vragen van Statenleden Ankie de Hoon en Huseyin Bahar over truckstops in West-Brabant.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over truckstops in West-Brabant.

Geacht college,

West-Brabant ontwikkelt zich razendsnel. Mede vanwege haar strategische ligging tussen Antwerpen en Rotterdam is de regio in 2017 dé nr. 1 logistieke hotspot van Nederland. Dat is goed nieuws voor o.a. de transportsector, die staat te springen om chauffeurs, en voor de gelegenheid in de regio.

Tegelijkertijd lijkt West-Brabant te lijden onder de wet van de remmende voorsprong: het aantal truckbewegingen groeit, maar faciliteiten en voorzieningen voor vrachtverkeer groeien niet mee. Sterker nog: het aantal truckstops neemt af. Dit leidt niet alleen tot een tekort aan parkeerplaatsen, maar ook tot een tekort aan sanitaire voorzieningen en verkooppunten van een betaalbare, gezonde maaltijd. Op 11 september jl. lazen we in dagblad BN De Stem dat truckers aan de bel trekken en vragen om meer (beveiligde) parkeerplaatsen en (betaalbare) wegrestaurants in West-Brabant1.

Als CDA delen we de oproep van de truckers. Willen we on-Brabantse toestanden, zoals overvolle parkeerplaatsen en oververmoeide chauffeurs, voorkomen én ervoor zorgen dat onze provincie gastvrij en economisch aantrekkelijk blijft, dan moeten de randvoorwaarden hiertoe wel in orde zijn.

Het CDA wil daarom dat de provincie haar verantwoordelijkheid neemt en kijkt hoe zij kan bijdragen aan het verbeteren van deze randvoorwaarden. In dit geval zijn dat de rij- en leefomstandigheden van chauffeurs, die blijkbaar nog verre van optimaal zijn. In Hazeldonk is een eerste, belangrijke stap gezet met de aanleg van een nieuwe, beveiligde truckparking, nu de rest van (West-)Brabant nog.

Wij hebben daarom voor u de volgende vragen:

  1. Bent u bekend met het bericht in BN De Stem, d.d. 11 september jl., waarin truckers hun zorgen uiten over het tekort aan parkeerplaatsen en wegrestaurants in West-Brabant?
  2. Deelt u deze zorgen?
  3. Is de provincie op enigerlei wijze betrokken bij het oplossen van de onderliggende problemen, zoals het tekort aan beveiligde parkeerplaatsen?
  4. Indien ja, hoe is de provincie betrokken?
  5. Indien niet, waarom niet?
  6. Hoe is de Regio West-Brabant, een samenwerkingsverband van 19 gemeenten, hierbij betrokken?
  7. Bent u het met het CDA eens dat, willen we Brabant economisch aantrekkelijk en gastvrij houden, de randvoorwaarden hiertoe wel in orde moeten zijn?
  8. De oproep van de chauffeurs is een signaal dat deze randvoorwaarden in West-Brabant (nog) niet op orde zijn. Erkent u dat?
  9. Hoe kan de provincie, bijvoorbeeld via gericht beleid of een incidentele impuls, eraan bijdragen dat deze randvoorwaarden z.s.m. weer op Brabants hoog niveau komen, zodat truckers een veilige, comfortabele rit door onze provincie kunnen maken?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Ankie de Hoon en Huseyin Bahar

1  Zie https://www.bndestem.nl/brabant/trucker-wil-meer-parkeerplaatsen-en-wegrestaurants-in-west-brabant~a98d3ba2/.