Schriftelijke vragen over toegankelijkheid Brabants OV

Schriftelijke vragen van Statenleden Ankie de Hoon en Huseyin Bahar over de toegankelijkheid van Brabantse bussen en bushaltes voor rolstoelgebruikers.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Geacht college, 

Sinds 2012 moet 98 procent van de bussen toegankelijk zijn voor gehandicapten. Op 30 mei jl. konden we echter in dagblad Trouw lezen dat de vervoerders  dat streven bij lange na niet halen.1

Voor het CDA kwam dit niet als een verrassing. Toen wij een jaar geleden de eerste editie van onze ‘OV-Race’ organiseerden, bedoeld om het Brabantse openbaar vervoer te testen, ondervond ons testpanel al dat rolstoelgebruikers op veel plaatsen niet de bus in kunnen of mogen rekenen op assistentie.

Verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor rolstoelgebruikers stond dan ook hoog op ons verlanglijstje voor de gedeputeerde Mobiliteit. Zelfredzaamheid en eigen regie vinden wij daarbij heel belangrijk.

Op de website van de regiotaxi Midden-Brabant lezen we dat iemand gebruik mag maken van de regiotaxi indien hij/zij geen gebruik wil maken van het reguliere openbaar vervoer. Deze zin wekt de verwachting dat ons openbaar vervoer 100% toegankelijk is. Maar dat is het dus niet.

Dit brengt het CDA tot de volgende schriftelijke vragen:

  1. Bent u bekend met het artikel in Trouw d.d. 30 mei jl. en de inhoud van het onderliggende onderzoek van DTV Consultants?
  2. Hoeveel procent van de bussen én hoeveel procent van de bushaltes in de provincie Noord-Brabant is op dit moment toegankelijk voor rolstoelgebruikers?
  3. Wat is de doelstelling, uitgedrukt in een percentage, m.b.t. de toegankelijkheid van Brabantse bussen én de toegankelijkheid van Brabantse bushaltes voor rolstoelgebruikers?
  4. Welke mogelijkheden heeft de provincie om de toegankelijkheid van Brabantse bussen en bushaltes voor mensen in een rolstoel te (laten) verbeteren?
  5. Welke van deze ‘instrumenten’ hebt u in het afgelopen jaar (periode mei 2016 – mei 2017) ingezet?
  6. Wat is het effect van deze inzet geweest?  
  7. Met welke regelmaat wordt de toegankelijkheid van het Brabantse openbaar vervoer get(o)etst?
  8. Wanneer is het eerstvolgende moment om maatregelen te (laten) nemen die de toegankelijkheid kunnen verbeteren?
  9. Welk telefoonnummer kan een Brabantse OV-gebruiker bellen, wanneer hij/zij een probleem ervaart inzake de toegankelijkheid van het openbaar vervoer?  
  10. Wat is uw definitie van ‘vervoer op maat’ in het Brabantse openbaar vervoer?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Ankie de Hoon en Huseyin Bahar

1 Op citaat: Trouw, Rolstoelers komen vaak de bus niet in, https://www.trouw.nl/samenleving/rolstoelers-komen-vaak-de-bus-niet-in~adf1c23c/, 30 mei 2017.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *