Schriftelijke vragen van Statenleden Ankie de Hoon en Kees de Heer over de opgeheven buslijn 55 in Eindhoven.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over opgeheven buslijn 55 in Eindhoven.

Geacht college,

Sinds eind 2016 is buslijn 55 in Eindhoven opgeheven, een gevolg van de gewijzigde concessie voor het openbaar vervoer. Dit treft m.n. inwoners in het stadsdeel Tongelre, onder wie veel ouderen. Zij waren niet alleen voor hun dagelijkse boodschappen, maar ook voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek en sociale contacten op deze busverbinding aangewezen.

Dat het opheffen van buslijn 55 veel Eindhovenaren in de problemen heeft gebracht, blijkt o.a. uit de resultaten van een handtekeningenactie, die duizenden handtekeningen tégen opheffing opleverde, en een enquête in opdracht van de gemeente, waarin tientallen bewoners van Tongelre aangaven niet meer zelfstandig van A naar B te kunnen reizen.

Als CDA vinden wij deze situatie zeer onwenselijk: niemand mag zijn uitgesloten van openbaar vervoer en kwetsbare groepen verdienen extra aandacht.

Bij het tot stand komen of wijzigen van een openbaar vervoer-concessie zijn de gemeente, de provincie en de vervoerder, in dit geval Hermes, betrokken. Omdat het uiteindelijk de provincie is die het besluit neemt, hebben wij voor u de volgende vragen:

  1. Bent u bekend met de nadelige gevolgen die het opheffen van buslijn 55 heeft voor de inwoners van Eindhoven, in het bijzonder die in het stadsdeel Tongelre?
  2. Erkent u dat hierdoor voor een groep kwetsbare reizigers, namelijk ouderen, een probleem is ontstaan t.a.v. de bereikbaarheid van basisvoorzieningen als een supermarkt en een ziekenhuis?
  3. Bent u het met het CDA eens dat het vreemd is om éérst een buslijn op te heffen en pas dáárna de gevolgen in kaart te brengen en na te denken over alternatieve vervoersoplossingen?
  4. In hoeverre waren de aard en omvang van de nadelige gevolgen van het opheffen van buslijn 55 u vóór de enquête van de gemeente Eindhoven bekend? Wist u reeds voor het wijzigen van de concessie dat dit vooral veel ouderen in de problemen zou brengen?
  5. In antwoord op raadsvragen van o.a. het Ouderenappel verklaart de gemeente Eindhoven dat bij de zgn. lijnvoering voor een concessie ‘een efficiënte inzet van materieel en middelen in relatie tot de vervoersvraag leidend is’1. Hanteert u behalve dit efficiëntie-criterium nog meer (rand)voorwaarden, zoals toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de reiziger? Indien ja, welke?
  6. Hoe ver zijn u, de gemeente Eindhoven en vervoerder Hermes met het realiseren van alternatief vervoer op maat voor de (oudere) inwoners van Tongelre? Graag een update en een tijdspad.
  7. Wat kan de provincie doen om de realisatie van alternatief vervoer op maat te bespoedigen?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Ankie de Hoon en Kees de Heer

1 Zie https://eindhoven.raadsinformatie.nl/document/5090347/3/17bst00392%20Beantwoording%20raadsvragen%20OuderenApp%C3%A8l%20%28Verbeek%2C%20A_%20Rennenberg%29%2C%20PvdA%20%28Depla%29%20en%20GroenLinks%20%28Thijs%29%20over%20de%20Openbaar%20vervoerconcessie, pagina 3.