Spreektekst1  Kees de Heer – Lid Provinciale Staten Noord-Brabant
Debat over Logistics Community Brabant
(17-11-2017)

Voorzitter,

Dank u voor het woord. Dit is mijn zogenaamde ‘maidenspeech’. En ja, de ironie wil dat dit ook mijn laatste optreden is in PS, omdat mijn tijdelijke lidmaatschap per 30 november stopt.
Ik weet niet of dit het beste gesternte is om een maidenspeech te houden, maar we doen het er mee.

Op de agenda staat de Logistics Community Brabant (LCB).
Er is aan Provinciale Staten gevraagd om in te stemmen met het duurzaam en vraaggericht versterken van de samenwerking tussen logistieke bedrijven en kennisinstellingen op basis van het propositiedocument Logistics Community Brabant.
En om 3 miljoen euro te bestemmen voor dit initiatief en de begroting daarop aan te passen.

Voorzitter, de CDA-fractie steunt het initiatief om bedrijfsleven en kennisinstellingen dichter bij elkaar te brengen door middel van de LCB. Dit maakt het mogelijk om studenten en leerlingen op te leiden volgens de meest actuele stand van zaken.

Het biedt het bedrijfsleven de mogelijkheid om nieuwe kennis af te tappen van onze kennisinstellingen en daarmee hun effectiviteit en efficiëntie te vergroten. Dat komt onze concurrentiepositie ten goede.

En als we moeten concluderen dat de relatie kennisinstellingen-bedrijfsleven beter ingericht kan worden, en dat een LCB nodig is, dan is de CDA fractie daar voor.

De vraag die ons wel bezig houdt, is of het LCB gericht is op bedrijven die een logistieke uitdaging hebben op te lossen óf op bedrijven die logistieke diensten verlenen. Waar ligt precies de focus van de LCB. Met andere woorden: hoe groot is de community?

Het woord ‘community’ vinden we mooi gekozen. Het doelt op een lokaal en virtueel samenwerkingsverband.
Het geeft aan dat bedrijven die elkaar soms beconcurreren óók moeten samenwerken om innovatieve oplossingen te bedenken. Zijn deze bedrijven bereid een community te vormen en de handen ineen te slaan, ook al zijn ze soms concurrenten?

En waar het vandaag overgaat: kan de provincie daarin faciliteren, en zo ja hoe dan?

Als CDA fractie vinden wij het initiatief kansrijk.
Echter voorzitter, wij hebben als CDA-fractie ook wel zorgen en bedenkingen. En die wil ik graag met u delen met als doel dat deze community daadwerkelijk revolverend wordt.

In de executive summary wordt een grote ambitie uitgesproken. Men wil een unieke fysieke en digitale ontmoetingsplaats worden tussen mensen die in het hart van de logistiek werken en leven en dagelijks bezig zijn met groei, ontwikkeling en innovatie, vanuit zowel de theorie als de praktijk (community).
Het moet dé plek worden waarin men zich op ingrijpende economische veranderingen voorbereidt. Men zoekt naar een versnelde uitwisseling tussen kennisinstellingen en bedrijven.
En ook geografisch zijn er hoge verwachtingen: We starten dit initiatief binnen de Brabantse context, maar schalen dit later op naar de rest van Nederland en over de landsgrenzen heen. Toe maar!

1. Wat is het exacte verdienmodel?
In acht jaar tijd moet door het bedrijfsleven de meerwaarde worden ervaren en moet het bedrijfsleven bereid zijn om de producten volledig kostendekkend af te nemen tegen commerciële tarieven. Het uitgangspunt is vraaggericht werken.
Daarnaast denkt men inkomen te genereren door lidmaatschapsgelden.
En hier rijzen dan ook de vragen.
Hoe hoog denkt de gedeputeerde dat het lidmaatschap gaat zijn? En is lidmaatschap geen ouderwetse benadering, past dat wel bij een community-idee? Ben je lid van een community of neem je daaraan deel?

Hoe ziet het businessmodel er dan precies uit? Hoeveel bedrijven gaan naar verwachting meedoen?
En hoe ligt de verhouding inkomsten door advies/verkoop van producten en inkomsten door lidmaatschap?
Wij vragen ons af of hier niet al te gemakkelijk wordt geredeneerd naar een verdienmodel. Welk onderzoek ligt hier aan ten grondslag? We vinden ook de genoemde producten niet erg onderscheidend (stages, website, cursussen etc.). Maakt dit nu het verschil voor het bedrijfsleven?

Kortom: wat onderscheidt over acht jaar dit LCB van een regulier adviesbureau?
Voorzitter, er wordt gesproken dat men complementair wil zijn aan adviesbureaus. Maar ons wordt niet duidelijk waar die complementariteit in zit.

Wij hopen dat het debat vanmiddag hier meer helderheid over geeft.

2. Verankering van MKB
Het voorstel en de geschreven propositie ademt erg de sfeer van grote bedrijven. Terwijl de doelgroep juist het MKB is. Daar zit volgens de opstellers van het rapport de winst. En daar zit ook, zoals gezegd tijdens de behandeling van de begroting, de grootste banenmotor.
En daar zitten ook grote zorgen, zorgen over de innovatiekracht (SER).
Maar hoe MKB georiënteerd is dit voorstel? Voelt het MKB zich daadwerkelijk ondersteund?
Vraag: kan de gedeputeerde meer inzicht geven in het draagvlak van de voorgestelde aanpak (oprichting LCB) van het MKB?

Is dit niet een rapport wat te veel door goedwillende consultants is geschreven, maar te weinig geworteld is in de ervaringen van de hardwerkende MKB ondernemer? En sluiten de ideeën wel voldoende aan bij de MKB branche, en dan niet top van die branche maar juist de bedrijven die niet direct in het oog springen?

Ik sluit af.

Het CDA is enthousiast over dit initiatief. Tegelijkertijd vragen we aandacht voor bovengenoemde zorgen. We weten dat ondernemen niet zonder risico’s gaat en dat geen waterdichte garanties kunnen worden gegeven.
Een gezonde dosis zakelijkheid vinden we wel op zijn plaats. Daarom hebben wij bovenstaande vragen aan u gesteld.

Ik zie uit naar een goed debat

Tot zover mijn bijdrage, voorzitter.

1 Alleen het gesproken woord telt.

Spreektekst Kees de Heer Logistics Community Brabant (17 november 2017)