CDA: ‘slimme’ energiemeter moet slimmer worden

De ‘slimme’ energiemeter moet slimmer worden. Dat vinden Europarlementariër Lambert van Nistelrooij (CDA) én de Provinciale Statenfractie van het CDA Brabant.

In zijn wekelijkse radiocolumn stelde Van Nistelrooij recent dat de ‘slimme’ energiemeter op dit moment nog helemaal niet zo slim is. Zo krijgen consumenten die deze meter aanschaffen géén zgn. ‘verbruiksmanager’ meegeleverd, die inzichtelijk maakt wat in huis de grote energievreters zijn en waar zij kunnen besparen. Het effect van de slimme energiemeter op de energiebesparing is daardoor gering.

Naar aanleiding van het pleidooi van Van Nistelrooij stelden Statenleden Roland van Vugt en Stijn Steenbakkers deze week schriftelijke vragen aan het Brabantse college van Gedeputeerde Staten. Daarin roepen zij het provinciebestuur op om samen met netbeheerder Enexis én lokale energiecoöperaties de werking van de slimme energiemeter te verbeteren. Bijvoorbeeld door consumenten beter voor te lichten over hoe zij de meter moeten gebruiken en wat een zgn. ‘energieverbruiksmanager’ voor hen kan betekenen.

Van Vugt en Steenbakkers:

“De slimme energiemeter helpt consumenten bewuster met energie om te gaan én draagt bij aan een duurzame energievoorziening. Dat is geweldig. Nu echter blijkt dat de meter niet goed werkt en het gewenste effect uitblijft, vindt het CDA dat de provincie, als belangrijkste aandeelhouder van Enexis, met haar energiepartners in actie moet komen om de problemen te verhelpen en de werking te verbeteren. Zo maken we de slimme energiemeter slimmer en onze provincie duurzamer.”

Hieronder de complete set schriftelijke vragen die het CDA aan het Brabantse college van Gedeputeerde Staten heeft gesteld:

01. De slimme energiemeter werkt als volgt (zie https://www.enexis.nl/consument/slimme-meters/de-slimme-meter/inzicht-in-verbruik): via een lokale poort op de slimme meter kan de consument zelf de verbruiksgegevens uitlezen. Door de slimme meter via deze uitgang te verbinden met de computer of een andere display krijgt de consument eenvoudig inzicht in de hoeveelheid energie die hij of zij verbruikt. Voor het uitlezen van de verbruiksgegevens heeft de consument echter een energieverbruiker nodig. Klopt het dat Enexis deze meter niet (standaard) levert?

02. Geeft Enexis, naar uw bevindingen, duidelijk genoeg advies over hoe en waar mensen deze energieverbruikersmanager kunnen aanschaffen en installeren?

03. Het overgrote deel (86%) van de huishoudens met een slimme meter gebruikt nog géén aanvullende verbruiksmanager, aldus de Vereniging Eigen Huis. Bent u, als aandeelhouder van Enexis, bereid om met Enexis in gesprek te gaan en hierover snel tot een oplossing te komen?

04. Klopt het dat Enexis tot wel 7 verschillende typen slimme meters levert? Indien ja, vindt u dit overzichtelijk voor consumenten?

Uit het onderzoek onder 4.425 leden van Vereniging Eigen Huis (zie https://www.eigenhuis.nl/actueel/pers/2016/11/19/08/00/veh-slimme-meter-data-zetten-niet-aan-tot-energiebesparing) blijkt dat slechts 30 procent van de respondenten vindt dat het verbruikskostenoverzicht hen aanzet tot energiebesparing. De verbruikskostenoverzichten zijn moeilijk te doorgronden en leiden niet tot een gewenste verandering van het gedrag van consumenten.

De vereniging roept minister Kamp van Economische Zaken dan ook op om een taskforce in te stellen, waarin de verantwoordelijke partijen, zoals netbeheerders en energieleveranciers, samen de problemen in kaart brengen en komen tot snelle oplossingen die aansluiten op het gedrag van de consument. Hier kunnen we bijvoorbeeld leren van Engeland, waar consumenten bij de installatie van de slimme meter een eenvoudige display hebben gekregen die direct feedback geeft op het energieverbruik. De lijkt betere resultaten op te leveren.

05. Bent u bereid dit verzoek richting minister Kamp te ondersteunen? Indien ja, op welke wijze en op welke termijn?

06. Bent u, als belangrijke aandeelhouder van Enexis, bereid om met Enexis in gesprek te gaan over hoe we in Brabant snel ‘quick wins’ kunnen halen?

07. Ziet u voor lokale energiecoöperaties een rol bij de voorlichting van huishoudens over hoe om te gaan met de slimme energiemeter/verbruiksmanager?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *