Campagne-idee: simpel en succesvol adverteren via Google en Facebook

Adverteren kan op vele media. Offline kent iedere CDA’er wel zo’n beetje de mogelijkheden. In campagnetijd gaat er vaak veel geld naar advertenties in lokale dag- of weekbladen, bushokjes en andere fysieke middelen. Goed voor de zichtbaarheid, maar zonder meetbaar succes en tegen soms astronomische bedragen.

Online, onbekend maakt onbemind

Online adverteren is relatief onbekend en wordt onterecht vaak geclaimd door een aantal reclamebureaus. Online is niet moeilijk, u moet slechts wat zaken vooraf regelen én u moet uw campagnes onderhouden. Online adverteert u vanaf 1 cent per ‘click’. Daar staat tegenover dat u tijd investeert.

Vooraf regelen

Bedenk dat u werkt met internationale bedrijven en u ook moet betalen in een internationale omgeving. Zorg dat u een creditcard of paypal-account hebt. Denk na over uw doelgroep en wat u met uw campagne wil bereiken. Vervolgens kiest u het meest geschikte medium bij uw doelstelling en campagne. Wat bij een lokale campagne vooral belangrijk is, is dat u een duidelijke geografische regio kiest. Zowel Google als Facebook maken het mogelijk hierop te selecteren. Zo adverteert u alleen voor mensen die ook op uw kandidaat kunnen stemmen.

Doen

Begin met het koppelen van een account. Heeft u nog geen account bij Google of Facebook, maak dan een account aan. Het adverteren kunt u hieraan koppelen. Vervolgens regelt u uw budget en betaling. Adverteren op deze media kan vaak al vanaf 1 dollar per dag. Doorloop alle stappen van het proces. Daarin zit vaak het budget per dag en de selectiecriteria voor uw doelgroep.

Google

Adverteren in Google werkt via keywords. U kiest woorden als CDA, uw plaatsnaam, termen als gemeenteraadsverkiezingen, verkiezingen, kandidaten etc. Dit kunnen losse woorden zijn of combinaties van deze woorden. Hoe specifieker een combinatie, hoe goedkoper het is. Er zijn alleen wel minder mensen die in hun zoekopdracht deze combinatie van woorden zullen hanteren. Dat maakt het bereik kleiner. ‘CDA’ of ‘verkiezingen’ als keyword zijn te brede begrippen. ‘CDA Den Bosch’ is een keyword (combinatie) die prima is voor een Bosschenaar die informatie over het CDA zoekt. ‘Verkiezingen Den Bosch’ is een prima keyword (combinatie) voor een bredere groep. De Bosschenaar die informatie zoekt over de verkiezingen of de partijen die meedoen.

Maak dus een lijst met veel mogelijke termen waar u zich mee wilt associëren. Google geeft per woord of combinatie een schatting voor een effectief bod. Speel daar een beetje mee, u kunt meer of minder bieden. Met meer krijgt u een iets hoger positie, met minder zakt u iets, maar bent u ook minder kwijt per click.

Het succes van uw advertentie, samen met uw bod bepalen uw positie. Positie betekent de plaats waar uw advertentie staat tussen de eventuele concurrentie. Als er weinig concurrentie is, scoort u al snel hoog. Is er veel concurrentie, bijvoorbeeld op een breed zoekwoord, dan zult u een goede advertentie moeten maken en een slim bod. Het succes van uw advertentie, met andere woorden, hoe goed deze is, bepaalt Google aan hoeveel mensen er op klikken na hem gezien te hebben, hun tevredenheid over wat ze zochten, nog een aantal variabelen en de historische statistieken van uw advertentie(tekst). Met een slimme advertentietekst, die goed de inhoud van de webpagina weergeeft waar u in de advertentie naar verwijst scoort u het beste. Zoekt iemand op ‘kandidaten Den Bosch’ dan zou uw tekst kunnen zijn:

Stem op een Bossche CDA’er
Kies 19 maart voor een Bossche CDA’er
bekijk snel welke kandidaat bij jou past
www.CDADenBosch.nl/kandidaten

Samenvatting Google

U koopt keywords waarvan u inschat dat kiezers erop zoeken. U maakt advertentieteksten die helder zijn. Dat kan op een brede tot zeer specifieke schaal. Op CDA + plaatsnaam, verkiezingen + plaatsnaam, op thema of op kandidaat. De mogelijkheden zijn zo groot als de beschikbare tijd. Met een budget van enkele tientallen tot honderden euro’s kunt u een groot verschil maken.

Facebook

Facebook koppelt advertenties aan mensen. Daarbij zijn veel selectiecriteria beschikbaar. Van brede tot smalle doelgroep, het ligt eraan hoe ver u erin duikt. Met een beperkt budget kunt u verschillende campagnedoelen nastreven. Dat kan zijn meer bezoekers voor u website, meer likes voor uw Facebookpagina of het zichtbaar maken van een advertentieboodschap.

U kunt selecteren op diverse criteria: man/vrouw, leeftijd, interesses, woonplaats etc. Kies een doel, in de eerste fase van de campagne is dat het informeren van mensen of het laten liken van uw Facebookpagina. In de laatste fase is dat vooral stemmen mobiliseren. In het laatste geval is het slim om te kiezen voor een stemomroep die u zoveel mogelijk vertoont. De eerste optie, het verzamelen van likes, is het meest effectief van mensen die bijvoorbeeld een link hebben met het huidige publiek van uw Facebookpagina. Zij zijn sneller geneigd tot het volgen van uw pagina dan willekeurige kiezers uit uw gemeente.

Het bod op Facebook is niet gekoppeld aan historie of succes, maar puur aan concurrentie. Is er voor uw doelgroep veel aanbod aan advertenties, dan zult u meer moeten bieden. Hou er wel rekening mee dat u ook verschillende advertenties naast elkaar kunt laten lopen. Uw afbeeldingen zijn op Facebook heel belangrijk en maken een groot verschil in het succes van uw advertentie.

Samenvatting Facebook

Adverteren op Facebook kan met een budget van enkele tientallen tot honderden euro’s. U betaald per click of per aantal vertoningen. U kunt selecteren op criteria als leeftijd, geslacht en tal van andere opties. De hoeveelheid concurrentie bepaalt de prijs van uw advertentie. Afbeelding zijn op Facebook erg belangrijk. Zorg dat deze het bekijken waard zijn en kloppen bij uw geschreven boodschap.

Statistieken en onderhoud

Het mooie van online adverteren is de lage prijs en de meetbaarheid. Daar staat tegenover dat u de moeite moet nemen om een goede campagne in te stellen én/óf om regelmatig onderhoud te doen. Zo kunt u uw advertenties gedurende de campagne steeds scherper en doeltreffender maken. Daardoor dalen de kosten per succes en kunt u op die manier meer mensen bereiken en meer succes behalen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *